Početna > TJESTENINA JE IPAK ZDRAVA HRANA
kuhinja

TJESTENINA JE IPAK ZDRAVA HRANA

Prednosti tjestenine: izvrstan izvor energije iz sporootpuštajućih ugljikohidrata, koristan izvor bjelančevina, siromašna mastima

Tjestenina je jedna od osnovnih namirnica u mediteranskoj kuhinji. Velika potrošnja tjestenine u Italiji i nekim drugim južnoeuropskim zemljama gotovo sigurno pridonosi niskom postotku srčanih bolesti u tim krajevima. Tjestenina može biti osnova na gotovo bezbroj brzih i zdravih glavnih obroka, a spravljena od brašna i vode, koristi se svježa ili osušena. Organizam polako probavlja škrob iz tjestenine i može usladištiti dio te energije u obliku glikogena. Zato mnogi sportaši konzumiraju puno tjestenine tijekom priprema za natjecanja u kojima je važna izdržljivost, poput maratonskih utrka. Suprotno uvriježenu mišljenju, tjestenina nije hrana visoke energetske gustoće i ukoliko je poslužimo s jednostavnim umakom od rajčice ili s kojim drugim svježim povrćem, možemo je uključiti u dijetu za mršavljenje. Samo kad je prekrivena maslacem i sirom ili poslužena s umakom od vrhnja, tjestenina postaje hrana koja deblja. Tjestenina od cjelovitoga pšeničnog brašna spravljena je od stopostotnoga cjelovitoga pšeničnog brašna ili cjelovitoga brašna od durum pšenice. Ima grublju, žilaviju teksturu od bijele tjestenine, a i bolji je izvor vlakana i tiamina, vitamina B koji je potreban kako bi se ugljikohidrati pretvorili u energiju. Obje vrste tjestenine mogu biti obogaćene jajima. Drugi sastojci, poput rajčice, špinata ili različitoga začinskog bilja, također se dodaju kako bi se tjestenina začinila ili obojila. U jugoistočnoj Aziji, Kini i Japanu rezanci su sastavni dio nacionalne kuhinje, bilo da ih se poslužuje samostalno, dodaje juhama, salatama ili toplim jelima. Obično ih se spravlja od pšeničnoga, rižina ili heljdina brašna.

Zahvaljujući posebnom načinu mljevenja, integralna tjestenina zadržava minerale, vitamine, bjelančevine, vlakna i druge dragocjene tvari. Osobito je poželjna organska tjestenina koja se dobiva od namirnica ekološki uzgojenih bez pesticida i aditiva. Mnoge vrste organske tjestenine ne sadrže jaja ni druge proizvode životinjskog podrijetla. Osim klasične pšenične, na tržištu se nudi sve više tjestenine od drugih vrsta žitarica. Tjestenina od pira odlična je zamjena za pšeničnu – lakše je probavljiva, bogatija je vlaknima i bjelančevinama te sadrži dragocjene aminokiseline. Tražite li bezglutenske varijante, to su tjestenine od heljde kukuruza, prosa, riže… Obiluju visokovrijednim proteinima, mineralima i vitaminima B skupine te imaju zanimljive i bogate okuse koji se odlično kombiniraju s različitim mesom, povrćem, umacima… Sve je popularnija tjestenina od superhranjivog konopljina brašna, a nude se i tjestenine već obogaćene okusima drugih namirnica, npr. tjestenina od špinata.

Umaci obogate okus:

Jednostavna jela od tjestenine mogu se preobraziti nekim od mnogih klasičnih talijanskih umaka. Tradicionalni sastojci uključuju maslinovo ulje, češnjak, luk, gljive, šljivastu rajčicu, svježi bosiljak i pinjole. Među najpoznatijima su pesto genovese od ekstra djevičanskog maslinova ulja, mnogo svježeg bosiljka, parmezana i pinjola; salsa pomodori, poznatija kao napolitana, što je zdrava kombinacija maslinova ulja, luka, rajčice i češnjaka; te salsa bolognese, osebujan umak s morskim plodovima obogaćen rajčicom i bijelim ili crvenim vinom.